Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 18 februari 2018

Laxqueneller med citronsås


Jag tänkte göra laxbiffar men när jag stod där i köket fick jag plötsligt lust att prova att göra quneneller istället. Det är Mannerströms fel. Det såg så gott ut på Sveriges Mästerkock. Jag kör ofta på känsla när jag gör biffar och så blev det idag med. Likaså den enkla citronsåsen. Måtten är alltså på ett ungefär. Det blev jättegott. Jag hade tänkt att göra potatismos med orken tog slut, det funkade bra med kokt potatis också. 

Queneller   
500 g lax
1 krm vitpeppar 
1 tsk sal
1 tsk torkad timjan
½ tsk citronpeppar
1 tsk dijonsenap
2 msk potatismjöl
1½ dl grädde
1 l vatten  
2 fiskbuljongtärningar


Sås
25 g smör
½ dl vetemjöl
Grädde och vatten
1 citron, saften
1 msk hummerfond
Salt och vitpeppar


1. Skär laxen i mindre bitar och mixa den snabbt i en matberedare.

2. Tillsätt ägg, kryddor, senap och potatismjöl. Pulskör tills smeten är blandad, undvik att köra för länge. Häll i grädden under fortsatt pulskörning. Låt smeten stå kallt i tio minuter - en kvart. 

3. Sätt igång att koka vatten och fond i en stor kastrull.

4. Forma smeten till ovaler med två skedar. Lägg ner på en skärbräda eller bricka.

5. Lägg ner quenellerna i kastrullen när buljongen kokar. Sänk värmen till medel och låt sjuda i cirka fem minuter. Gör såsen under tiden.

6. Sås - smält smör i en kastrull. Rör ner mjölet och låt fräsa ihop under omrörning. Tillsätt grädde och vatten under omrörning tills du får en bra konsistens. Häll i citronsaft och fond. Smaka av med salt och peppar. 

7. Fiska upp quenellerna ur buljongen och servera dem med potatis, såsen och någon god grönsak. 

Tips - man kan använda buljongen till såsen istället för grädde och vatten, det beror på hur man vill att såsen ska smaka och ha för konsistens.  

Inga kommentarer: