Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 8 juni 2015


Kokoskyckling med mango och lime

Oj vad gott det här blev då! Jag hade ingen färdig rätt planerad för idag men köpte kokosmjölk och kycklinglårfilé. Mitt tips till de som inte redan vet det, lårfilé är mycket godare än filé i grytor!  Väl hemma tog jag vad jag hade och hittade på en ett recept. Det blev en enkel men väldigt god gryta med precis lagom mycket sting. Pressad lime vid serveringen blev pricken över i. Tummen upp från hela familjen. 

600 g kycklinglårfilé
20 cm purjolök
1 burk kokosmjölk
(1 dl grädde)
1½ tsk sambal oelek
250 g mango (frysen i kuber är väldigt praktiskt)
Salt och vitpeppar
½ lime, juicen
½ lime, till servering

1. Dela kycklinglårfiléerna i mindre bitar - jag delade dem i tre. Fräs dem i smör i omgångar, salta och peppra. Lägg över kycklingbitarna i en gryta. 

2. Strimla purjolöken och fräs den mjuk i smör på låg värme utan att den tar färg. Lägg över i grytan.

3. Häll kokosmjölk och sambal oelek i grytan. Rör om och låt koka upp. Sänk värmen när det börjar koka och låt puttra i ca 10 minuter på låg värme. 

4. Om du inte använder frysen mango i kuber så skala och skär mangon i kuber. Lägg ner kuberna i grytan och låt puttra i några minuter till. 

5. Smaka av med salt, peppar och limejuice. 


Inga kommentarer: