Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 21 juni 2016

Långsamt stekt Sweet Chililax med kokos

En långsamt ugnsstekt lax är otroligt gott. Vanligtvis har jag dill och ibland även citron på laxen men idag provar jag något annat - sweet chilisås och kokos. Jag fick idén från ett recept ur Buffé. Jag tänkte att om det passar på grillen så passar det säkert i ugnen med. Och det gjorde det verkligen! Oj oj vad gott det blev! Jag gjorde en kall sås av turkisk yoghurt, sweet chilisås, lite ketchup och lite chilisås samt salt och vitpeppar. Passade väldigt bra till.

600 g fryst laxsida
ca ½ dl Sweet chilisås
ca 1 dl Kokosflingor
ca 1 tsk Salt

1. Värm ugnen till 100 grader.
 
2. Lägg aluminiumfolie på en ugnsplåt. Folien ska räcka till att slå in fisken helt. Lägg den frysta laxen med skinnsidan ner på folien.
 
3. Salta laxen. Fördela ut sweet chilisås och strö över kokosflingor. Vik ihop folien till ett paket.
 
4. Sätt in plåten i ugnen och låt steka till önskad temperatur, ca tre timmar.
 
Jag föredrar en innertemperatur på ca 52 grader medan vissa vill ha den helt genomstekt på 55-58 grader. När laxen har tinat kan man med fördel använda en termometer så man får laxen som man vill ha den. Ingen gillar torr lax! 

Inga kommentarer: