Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 27 juni 2016

Stor biff med mynta i panna
 
Jag har tappat bort mitt recept på stor biff i panna så nu gör jag ett nytt recept, den här gången med mynta i. Det är inte är helt som originalreceptet men det gör inget för biffen blev verkligen supergod!

Biff
2 msk ströbröd
1 dl iMat (eller grädde)

2 bananschalottenlökar
500 g blandfärs
1 ägg
1 dl myntablad, hackade
1 tsk salt

1 krm svartpeppar
1 krm spiskummin
10-15 cocktailtomater, halverade

Sås
4 dl iMat (eller grädde)
2 msk kinesisk soja
2 msk kalvfond


1. Blanda ströbröd och iMat/grädde i en bunke och låt svälla några minuter.


2. Skala och riv löken. Fräs den i lite smör i en stekpanna.

3. Blanda ner blandfärs, lök, ägg, hackad mynta och kryddor i ströbrödsblandningen. 

4. Värm upp smör i en stekpanna. Platta ut färsen till en stor biff som täcker hela stekpannan. Stek ett par minuter.

5. Dela biffen i 4-6 bitar, vänd bitarna och stek färdigt.

6. Strö över cocktailtomaterna. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll runt biffen. Låt puttra några minuter.

Inga kommentarer: