Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 23 april 2017


Högrevsgryta typ Stifado
Crock-Pot

Högrev är supergott i en långkokt gryta. Man kan såklart använda vanliga grytbitar, men jag gillar högreven. Det här receptet är en aningen modifierad variant av ett recept på Stifado som finns här på bloggen. Det här är en underbar och smakrik gryta där köttet smälter i munnen. Det passar utmärkt med ris och ruccola till. Den peppriga smaken av ruccola gör sig bra tillsammans med grytan. Och du, det går såklart att göra grytan på spisen också. 

1 kg högrev
Vetemjöl
3 stora morötter
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
½ dl gula russin 
1 kanelstång
6 kryddnejlikor
8 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1 tsk oregano
3 krossade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
2 msk persillade
1 dl vatten
3 msk rödvinsvinäger
Svartpeppar och salt

1. Skär högreven i lagom stora grytbitar. Lägg ner dem i en bunke och strö över mjöl. Skaka om bunken så grytbitarna täcks av mjöl. 

2. Bryn grytbitarna runt om i smör i en stekpanna. Lägg över i Crock-poten allt eftersom de är klara. 

3. Skala och slanta morötterna. Dela de slantarna i hälften eller i fyra delar beroende på storlek. Lägg ner i Crock-Poten.

4. Skala och krossa vitlöksklyftorna. Lägg ner i Crock-Poten.

5. Tillsätt resterande ingredienser och rör om. 

6. Sätt på locket. Kör på hög i 2½ timme. 

Inga kommentarer: