Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 18 september 2018

Boeuf Bourguignon
i Crock-Pot


På min födelsedag fick jag en slow cooker av familjens tre ungdomar - och vilken toppen present det var! Vad kan väl vara enklare och bekvämare än att lägga i ingredienser på morgonen och låta den göra sitt jobb, för att sedan mötas av en färdig middag när man kommer hem från jobbet?

En höst-mustig gryta fick bli söndagsmiddag och receptet räcker till 6 rejäla portioner.
//Anneli

1 kg högrev
300g rimmat sidfläsk
3 morötter
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 dl rödvin
3 dl vatten
3 msk mjöl
1½ msk oxfond
3 msk tomatpuré 1 tsk socker
Salt och peppar
1 knippa färsk persilja
2 lagerblad
Ett par kvistar färsk timjan
300 g färska champinjoner
Smör att steka i
(Potatis)

 1. Skär morötterna i ganska grova sneda skivor och löken i klyftor. Lägg ner i Crock-poten.

2. Skär köttet i bitar på ca 3x3 cm, krydda rejält med salt och peppar samt bryn i en stekpanna. Lägg ner i Crock-poten.

3. Tärna sidfläsket smått och knaperstekt i het panna. Lägg ner i Crock-poten.

4. Blanda ihop vin, vatten, fond, tomatpuré, pressad vitlök och socker. Vispa ned mjöl och häll vätskan i Crock-poten.

5. Plocka av persiljebladen och spara till garnering. Bind ihop stjälkarna i en bukett (med steksnöre) tillsammans med lagerblad och färsk timjan. Lägg buketten överst i Crock-poten.

6. Låt Crock-poten gå på låg i 7 timmar. Ta bort kryddbuketten.

7. Skiva svampen och stek den precis innan serveringen. Vänd ned svamp och hackad persilja i grytan.

Tips! Det ska inte vara potatis i Boeuf Bourguignon, men jag tycker att det funkar finfint att låta potatisen gå med i grytan. Till den här satsen använde jag 900 g små fasta potatisar, skalade och halverade som jag lade längst nere i grytan.

Inga kommentarer: