Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 12 september 2019

Morots- och röd linssoppa


Nu är hösten här. Och med den längtan efter värmande mysig mat, "comfort food" som de säger i USA. Det här receptet kommer från ett recept för en vegetarisk gryta. Jag gjorde om det till soppa. Familjen tyckte att den blev jättegod. Nästa gång provar jag att mixa morötterna och ser hur det blir. Man kan ju såklart äta det här som gryta också. Minska bara ner på vattnet och servera ris eller bulgur till.


ca 1½ liter vatten
2-3 buljongtärningar
1 kg morötter
2 gula lökar
400 g krossade tomater
1 lime
1 msk finriven ingefära
2 dl torkade röda linser
Salt
Vitpeppar


Till servering
Krasse
Bröd


1. Skala och skiva morötterna. Dela skivorna i mindre bitar om morötterna är grova.


2. Skala och hacka löken.


3. Koka upp 1 liter vatten tillsammans med 2 buljongtärningar. Tillsätt morötter och lök. Låt puttra i 15 minuter. (Mixa morötterna mjuka med mixerstav om du vill.)


4. Finriv ingefäran och skalet på limen. Tillsätt i kastrullen tillsammans med limesaften. Låt puttra i ytterligare 10 minuter.


5. Skölj linserna väl. Tillsätt dem i kastrullen tillsammans med resterande vatten, och en till buljongtärning om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Låt koka tills linserna är mjuka. Tillsätt mer vatten om det behövs.  


Strö krasse över vid servering. Ät ett gott bröd till.



Inga kommentarer: