Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 17 september 2019

Lax- och spenatqueneller


Idag blev det hastigt bestämd mat av det som fanns hemma i frysen. En bit lax och lite spenat. Vad göra? Hmmm... Biffar är ju min favorit och det höll på att bli det, men så dök tanken på fiskbullar upp i huvudet. Det fick det bli, fast benämnda lite mer "fancy" som queneller :)  

Kanske inte världens attraktivaste mat, men vet ni vad? Det blev supergott! Verkligen! Vi åt potatis och citronsmörsås till (finns recept på bloggen). 

2½ dl grädde
Frusen spenat
Salt
Muskot
Vitlökspulver
Vitpeppar

500 g laxsida
½ dl ströbröd
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
½ tsk citronpeppar

1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar

1. Koka upp grädden och rör ner nån dl frusen spenat. Jag tog det jag hade kvar i en påse, ca 3 dl. När spenaten har tinat smakar du av med salt, muskot, vitlökspulver och vitpeppar. Låt puttra nån minut så kryddorna kokar in. Ställ åt sidan att kallna. 

2. Skär laxen i mindre bitar och hacka till färs i matberedare. Tillsätt ströbröd, salt, vitpeppar och citronpeppar. 

3. Rör ner spenatröran i laxfärsen. Forma queneller med en matsked. 

4. Koka upp vatten och buljongtärningar i en vid kastrull eller stekpanna med höga kanter. Lägg ner quenellerna. Sänk värmen och låt dem puttra i 5-7 minuter. 



Inga kommentarer: