Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 10 maj 2015


Lingonbiffar och blomkålsmos med färskost

Blir ni less på biffrecept? Eller är ni sugen på fler? Jag har lagt ut mitt recept på lingonbiffar förut, men idag blev det lite variation på receptet så jag tänkte att det var lika bra att publicera det med. Jag gillar att ha lingon i biffarna för det blir sån härlig exposition i munnen när man biter i ett lingon! Jag tror nog att jag har lagt ut ett recept på blomkålsmos tidigare också, men det är det vitlöksost i, idag använde jag färskost med örter i. 

Biffar
1½ dl grädde
1 dl havregryn
500 g blandfärs
1 vitlöksklyfta, pressad
2 dl lingon
1 gul lök
1 tsk worcestershiresås 
½ tsk salt
1 krm svarteppar
1 krm vitpeppar

Blomkålsmos
1 blomkålshuvud
1 fpk färskost med örter
1 skvätt grädde
Salt
Ev redning

Biffar
1. Sätt ugnen på 100 grader.

2. Rör ihop grädde och havregryn i en bunke, låt svälla i några minuter.

3. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör i en stekpanna utan att löken tar färg. 

4. Blanda ner lök, blandfärs, vitlök, lingon, worcestershiresås och kryddor i bunken. Forma biffar med väta händer.

5. Stek biffarna i smör i en stekpanna, en-två minuter per sida. Lägg över i en ugnsform eftersom du steker biffarna. 

6. Tillaga färdigt i ugnen, ca 10 minuter. 

Blomkålsmos
1. Skär blomkålsbuketterna i mindre delar och koka mjuk i en kastrull med vatten. Häll noga av allt vatten.. 

2. Mixa blomkålen med mixerstav. Rör ner färskosten och en liten skvätt grädde. Smaka av med salt. Om det behövs så reda av moset med t.ex. maizena. 


Inga kommentarer: