Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 10 maj 2015



Kycklingbiffar i currykokossås


För några dagar sedan åt vi små gulliga kycklingbiffar i god sås. Jag glömde helt att lägga ut receptet, men här kommer det! Bilden är såklart från innan jag lade ner biffarna i såsen. Det funkar faktiskt lika bra och steka biffarna helt färdiga först, sen göra såsen och servera den på sidan om, men jag gillar "allt-i-ett" tänket! Har man inte kycklingfärs så kan man lika väl använda kycklingfilé - skär dem i mindre bitar och kör i matberedaren. Gott med ris och lime till! 

Biffar
10 cm purjolök
½ solovitlök
500 g kycklingfärs
½ lime, saften
½ dl ströbröd
1 msk potatismjöl
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm ingefära

Sås
1 burk kokosmjölk
1 kycklingbuljongtärning
Curry

1. Skölj, strimla och finhacka purjon. Skala och pressa vitlöken. Blanda färsen med purjo, vitlök, limesaft, ströbröd, potatismjöl och kryddor. 

2. Forma små biffar med våta händer. 

3. Stek biffarna i smör i en stekpanna. Stek i omgångar, en minut per sida, och lägg över dem på ett fat eftersom. 

4. Rör ihop kokosmjölk och buljongtärning i stekpannan. Låt koka upp och smaka av med curry. Sänk värmen och lägg ner biffarna i såsen. Låt dem puttra i 5 minuter. Du kan vända biffarna efter halva tiden om inte såsen täcker dem.

Inga kommentarer: