Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 27 april 2015



Saftiga köttfärsbiffar med fetaost


Jag tänkte göra biffar med lingon idag, men en arbetskompis berättade att hon skulle äta fetaostbiffar och då blev jag sugen på det istället. Så jag hittade hux flux på ett recept och det blev jättelyckat! Vi åt ugnsstekta morötter och potatis, balsamicomarinerade kokta rödbetor och turkisk yoghurt till.

750 g köttfärs
2 dl mjölk
1½ dl havregryn
1 ägg
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
2 tsk torkad basilika
100 g Apetina garlic & parsley "fetaost" 

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rör ihop mjölk och havregryn i en stor bunke. Låt svälla ihop i 10 minuter.

3. Blanda ner resterande ingredienser - utom osten - i bunken. 

4.  Dela upp färsen i lagom stora klickar på en skärbräda. Forma biffar med tre-fyra ostkuber i mitten av varje biff.  

5. Stek biffarna i omgångar i smör i en stekpanna, nån minut per sida. Efterstek i ugnen tills biffarna är genomstekta. 

Inga kommentarer: