Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 26 april 2015


Mangosemifreddo

God efterrätt som är enkel och dessutom snabb att göra, om man inte räknar med tiden i frysen vill säja. Den kräver lite planering eftersom den ska stå i frysen 5-6 timmar. Man kan såklart använda riktig frukt, men det är praktiskt att använda barnmatsburk. Och man behöver inte använda mango om man inte vill, det finns ju andra smaker som mango-päron, djungelfrukt, jordgubb.... Eftersom familjen gillar glass så gör jag dubbel sats! 

Servera med färska bär eller lätt tinade frysta bär. Man kan också marinera mangobitar i 2 msk socker blandat med 2 msk Zeta mangobalsamico och servera till.   

1½ gelatinblad
3/4 dl socker
1 äggvita
½ tsk citronsaft
1 burk mascarpone
125 g mangopuré (barnmatsburk)
1 vaniljstång

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 10 minuter.

2. Vispa ihop socker, äggvita och citronsaft till fast maräng.

3. Värm mangopurén till 50 grader i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och mascarponen och rör till en slät smet. Halvera vaniljstången på längden och skrapa ur vaniljfröna ner i smeten.

4.  Vänd ner smeten i marängen med en slickepott. Fördela portionsformar eller en stor ugnsform. Frys i 5-6 timmar. 



Inga kommentarer: