Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 23 april 2015


Gammal hederlig makaronipudding med korv

Kärt barn har många namn! Vissa kallar makaronipudding för makaronilåda, men det tycker inte jag låter lika gott. Kanske beror det på vilken del av landet man kommer från?! (ostbåge/ostkrok!) Idag ville i alla fall mina barn ha makaronipudding till middag. Jag hade ett paket grillkorv i frysen så det passade ju jättebra nu när jag gör en frystömning! Det blev visserligen mat med äggstanning två gånger samma vecka, men så blir det ibland när man inte planerar i förväg. Och det gör inget för äggstanning är gott och praktiskt! Det här receptet räcker absolut till fler än 4 personer, men makaronipudding passar bra i matlåda och funkar även att frysa in i portioner. 

Det är så himmelskt gott med lingonsylt och skirat smör till *mums*.

1 pkt grillkorv (500 g)
500 g gammaldags makaroner (okokt vikt)
10 cm purjolök
Riven smakrik ost
6 ägg
6 dl mjölk
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1 tsk svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en stor eller två mindre ugnsform(ar).

2. Koka upp saltat vatten och lägg i makaronerna. Låt dem koka tills de är nästan färdiga, de ska ha lite "kärna" kvar.

3. Strimla under tiden purjolöken och korven - dela först på längden och strimla sen i halvmånar. Bryn tillsammans i smör i en stekpanna tills korven fått lite färg.

4. Häll av vattnet från makaronerna. Blanda ihop makaroner, korv och purjolök. Fördela i formen.

5. Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Slå över makaronblandningen. 

6. Tillaga i ugnen tills äggstanningen stelnat, ca 20-25 minuter. Låt gärna makaronipuddingen stå ett tag innan servering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härliga tillbehör som numer börjar bli bortglömda. Lingonsylt o skirat smör!!! Sååå gott och enligt traditionen!!