Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 4 april 2015

 
Örtkryddad kycklingfilé
 

Helgrillad kyckling med citron och dragon

Idag bjuder jag er på två kycklingrecept. Bilden på den helstekta kycklingen  har jag "lånat" från "allagodating.se" eftersom jag missade att ta ett eget kort och den bilden är väldigt lik min kyckling.

Örtkryddade Kycklingfiléer
4 filéer
1 msk torkad basilika
1 msk torkad oregano
3 msk olivolja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rör ihop ingredienserna till marinaden.

3. Ta av skinnet från filéerna (om du nu inte gillar skinn vill säja!) och pensla dem med marinaden. Lägg dem i en ugnsform. 

4. Stek i ugnen i ca 25 minuter tills innertemperaturen är 72 grader. Ändra till grill de sista minuterna och du vill ha mer färg på dem.

Här serverat med jasminris, haricotsverts och en gräddsås med basilika.


Helgrillad kyckling med citron och dragon

1 färsk kyckling
½ citron, saften + den urpressade citronhalvan
3 msk rumsvarmt smör
2 tsk torkad dragon
2 tsk dijonsenap
1 1 tsk kinesisk soja
1 tsk flingsalt
2 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skölj och torka av kycklingen. Lyft försiktigt upp skinnet på bröst och lår. 

3. Blanda samman ingredienserna till smörblandningen och smeta in den under skinnet och runtom hela kycklingen. Lägg in den urpressade citronen inuti kycklingen.

4. Stek i ugnen i ca 45 minuter. 

Vi åt ugnsstekt potatis och rödbetor och sås på skyn till.

TIPS - gör sås på skyn, det blir jättejättegott! Tillsätt grädde och en klick gelé, smaka av med salt och peppar och red på valfritt sätt.

Inga kommentarer: