Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 6 april 2015


Ädelostlax (gorgonzolalax)

Det här är en FANTASTISKT god laxrätt! Jag fick receptet av en arbetskompis (tack Åsa!) Sen har det blivit liggande några veckor, men idag var det dags att pröva. Eftersom jag inte är så förtjust i gorgonzola så bytte jag ut den mot Kvibille ädelost. I originalreceptet är det riven ost på laxen, men jag tyckte det var "ostigt" nog ändå så jag uteslöt det. Jag pyntade inte heller med räkor, dill och citron. Vi åt kokt nypotatis och broccoli till. Det var gudomligt gott och receptet hamnar definitivt  i "favoriter"!

800 g lax (gärna del av en laxsida)
Citronpeppar
Salt 
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
180 g riven gorgonzola eller annan ädelost                    
Dill, hackad
(Riven ost)
(Räkor)
(citron)

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär laxen i portionsbitar och lägg dem i en smord ugnsform. Strö över citronpeppar, salt och ädelost (eller gorgonzola).

3. Sätt in formen i ugnen i 10 minuter.

4. Koka under tiden upp grädde, creme fraiche och buljongtärning. Rör ner generöst med hackad dill.

5. Ta ut formen ur ugnen och häll såsen över laxen (strö över riven ost). Sätt in formen i ugnen i 10-15 minuter till.

6. Garnera ev. med räkor, dill och citron vid servering.


Inga kommentarer: