Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 8 april 2015

 
Hemmagjorda köttbullar är bäst!

Köttbullerecept kan man väl inte få för många av? Här är ett av mina "hittepårecept" med en av mina favoritsmaksättare i,  worcestershiresås. Jag skvätter i det i allt möjligt och hittills har det inte blivit fel. Sambal oelek i köttbullarna gör dessutom att de får ett litet extra bett. Det här är inga "spagetti-och-köttbullar-med-ketchup" typ av köttbullar, nä de här passar bäst med potatis alternativt pasta som t.ex. spirelli och absolut lingonsylt! Och eftersom jag älskar broccoli så slår jag ett slag för den, jättegott till!

800 g köttfärs
1½ dl grädde
½ dl ströbröd
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
2 tsk worcestershiresås
1 ägg
1½ tsk sambal oelek
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, pressad

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Rör ihop grädde och ströbröd i en stor bunke, låt svälla i några minuter.

3. Blanda ner resterande ingredienser i bunken. Forma köttbullar med våta händer och lägg dem på en skärbräda (eller två).

4. Hetta upp smör i en stekpanna. Bryn köttbullarna runt om i omgångar. Lägg över i en ugnsform. När alla köttbullar är stekta så sätt in formen i ugnen och låt dem steka färdigt.





Inga kommentarer: