Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 4 april 2015

Filodegspaj med spenat och fetaost
och
sallad med broccoli, tomat och solroskärnor

Fräsch paj som man kan äta som den är eller som tillbehör. Jag åt kallrökt lax till och grabbarna åt kotletter i balsamicosås. Salladen, i all sin enkelhet, är jättegod!

1 rulle filodeg
1 gul lök
200 g spenat
2 ägg
1½ dl mjölk
150 g fetaost
1 krm vitpeppar
Olivolja

1 färskt broccolihuvud...eller vad det nu egentligen heter?
3 tomater, hackade
1 dl solroskärnor

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och hacka löken och stek den mjuk i smör. Tillsätt spenaten och stek tills spenaten sjunkit ihop. Ställ åt sidan.

3. Vispa ihop ägg, mjölk, peppar och smulad fetaost i en bunke.

4. Pensla en ugnsform med olja. Använd gärna en bakform med löstagbar kant. Lägg i två blad filodeg. Degen ska hänga så mycket utanför kanten att man kan vika den tillbaks som ett lock. Pensla med olja och lägg på två blad till med överhänget åt en annan sida. Upprepa ännu en gång så hela formen är täckt med filodeg.

5. Fördela spenaten och löken i botten och häll sen över äggblandningen. Vik över degen så att fyllningen täcks och pensla med olja.

6. Tillaga i ugnen i 25 minuter tills pajen fått en vacker gyllenbrun färg.

7. Salladen - dela broccolin i mindre buketter. Koka upp vatten i en kastrull och lägg ner broccolin. Låt koka i två minuter. Häll den i ett durkslag, skölj i kallt vatten och låt rinna av. Blanda sen med tomater och solroskärnor,

 

Inga kommentarer: