Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 12 april 2015


Tropical enchilada med syrlig avokado crème

Fredagstaco i all ära, men visst kan det bli lite tråkigt med de klassiska tacosmakerna. Så här kommer recept på enchiladas med fruktig smak, lite mango chutneystuk, och en syrligt god avokado crème. Kanongott!

Enchilada
6 stora tortillabröd
500 g köttfärs
1 röd lök
2 morötter
½ fpk frysen mango á 250 g, tinad
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk mald koriander
1½ tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 burk tropical salsa (230 g) + 1 burk vatten
Riven ost

Sås
3 dl vatten
3 dl creme fraiche
2 msk tomatpuré
1½ msk kalvfond
1-2 vitlöksklyftor

Avokado crème
1 fpk frysen avokado (250 g), tinad
1 lime, saften
1 stor vitlöksklyfta, pressad
Crème fraiche
Svartpeppar
Salt

1. Börja med avokado crèmen - mixa avokado och limesaft. Rör ner crème fraiche till önskad konsistens. Rör ner pressad vitlök och smaka av med svartpeppar. Ställ in i kylskåpet tills det är dags att äta.

2. Skala och finhacka löken. Bryn den mjuk i smör i en stekpanna. Lägg köttfärsen i stekpannan och låt steka tillsammans med löken. 

3. Riven morötterna och hacka mangon i mindre bitar. Lägg ner morot, mango, kryddor, salsa och vatten. i stekpannan. Rör om och låt koka på svag värme i 15 minuter. Smaka av med mer kryddor om det behövs. Värm ugnen till 200 grader.

4. Koka upp vatten, crèmefraiche, tomatpuré och fond i en kastrull. Rör ner pressad vitlök och låt puttra på svag värme i 1-2 minuter. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer vitlök.

5. Fördela köttfärsröran på tortillabröden och rulla ihop dem. Lägg rullarna tätt i en ugnsform. Häll över såsen och strö på riven ost.

6. Grädda längst ner i ugnen i 20 minuter.

Inga kommentarer: