Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 20 april 2015



Kyckling- & grönsakspaj med äggstanning 
(utan pajskal) och tomat- & rödlökssalsa


Jag åt en god broccolipaj utan pajskal på Kretsloppshuset i Mörsil. Den inspirerade mig till att hitta på det här receptet. Fast jag ville inte ha en helt vegetarisk paj utan en med kyckling i. Och eftersom jag just nu gör en frysrensning och inte hade tillräckligt med broccoli så fick det bli hälften broccoli och hälften majs, ärtor och paprika. Man tager vad man haver och ofta blir det en lyckträff! Som med all annan gratäng/paj med äggstanning så blir det allra bäst om den får stå ett tag innan man äter den så äggstanningen stelnat ordentligt. Jag brukar göra såna rätter en dag i förväg faktiskt! 

Till pajen idag åt vi tomat- och rödlökssalsa. Jag kan inte fatta att jag inte lagt ut recept på den tidigare? Helt ofattbart eftersom jag gör den till i princip allt! Men varianterna med avokado, melon eller mango dem jag lagt ut....men ja ja här kommer den iallafall :)

Paj
700 g kycklingfilé
600 g frysta grönsaker 
Grillkrydda
Persillade
Salt och vitpeppar
2 dl grädde 
3 dl mjölk 
6 ägg
Nätt på 1 tsk salt
2 krm peppar

Salsa
3 tomater
½ röd lök
1 tsk balsamvinäger
3 tsk olivolja
Salt och vitpeppar

1. Gör salsan först. Skala och hacka lök. Tärna tomaterna. Lägg lök och tomater i en skål. Häll på balsamvinäger och olivolja, pudra över en gnutta salt och peppar och rör om. Ställ svalt till servering.

2. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en ugnsform (ca 30 x 40 cm).

3. Koka upp vatten i en kastrull. Häll i de frysta grönsakerna och låt dem puttra under lock i några minuter. Häll av vattnet och häll grönsakerna i ugnsformen.

4. Skär kycklingen i bitar och lägg dem i en bunke. Krydda med grillkrydda, persillade, salt och peppar, rör om så kycklingen täcks av kryddorna. Stek kycklingen i omgångar i smör i en stekpanna. Häll kycklingen i ugnsformen och rör om så kyckling och grönsaker blandas. 

5.  Vispa ihop äggstanningen och häll den över innehållet i formen. Tillaga pajen i ugnen tills äggstanningen stelnat, ca 15 minuter. 


Inga kommentarer: