Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 15 april 2015


Torsk i kokos- och limesås

Superdupergod rätt, verkligen!!! Det här är (nästan) ett av recepten från City Gross matkasse. Limesaften ska man egentligen servera till, inte ha i såsen. Hmmm hoppsan... där gick det visst lite fort, den åkte i såsen av bara farten. Men det gjorde nog inget för såsen blev jättegod! Jag har även en aning mer salt och sambal oelek i mitt recept. Jasminris funkar väldigt bra till.

Jag måste även säja att det är alldeles för lite för 4 personer! Vi var bara tre som åt idag och det räckte nätt och jämnt.

500 g torsk 
1 burk kokosmjölk
nätt på ½ tsk salt
½ tsk sambal oelek
1 msk tomatpuré
20 g ingefära

1/4 solovitlök
1 lime, saften + skalet, finrivet

1 lime, att servera till

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Dela fisken i mindre bitar och lägg dem i en ugnsfast form. 

3. Skala och riv ingefäran. Riv limeskalet och pressa ut saften, Pressa vitlöken. 

4. Rör ihop kokosmjölk, salt, sambal oelek, tomatpuré, ingefära, vitlök, limeskal och limesaft i en bunke. Häll över fisken.

5. Tillaga i ugnen i ca 20 min.

Inga kommentarer: