Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 4 april 2015


Citronlax med dillcreme eller dillpesto

Eh... ja det här var ju en färgrik rätt! Men även om det skär sig så är det gott, så ge inte upp om den på grund av det skrikiga första intrycket :)
 
Den här veckan har jag en middagskasse från City Gross.  Jag har provat den några strö veckor här och där. Vad tycker jag om den då? Jo ingredienserna är fräscha, ofta ekologiska och det är alltid färskt protein och grönsaker. Recepten får dock blandat betyg. Det är inga svåra recept, men många innehåller flera tillbehör som var och en tar tid. Det gör det mer tidskrävande än jag vill ha det. Jag kan även känna mig lite hämmad i kreativiteten. Men då är det ju bara att plocka ut godbitarna och sätta ihop måltider som man känner för :)

Idag gör jag lax med dillpesto, men jag ville hellre ha en dillcreme så jag blandade i creme fraich, och det blev jättebra. Egentligen skulle det vara ris och en massa andra tillbehör till, men jag beslöt mig helt resolut för att göra rotsaksmos istället. 

600 g lax
1 citron, skalet
Salt och svartpeppar

20 g dill
1 dl solrosfrön
1 vitlöksklyfta
1 dl olivolja
2 krm vitvinsvinäger
Salt och vitpeppar
Valfritt: 1 liten burk creme fraiche

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg laxen i en ugnsform. Klappa in den med citronskal, salt och peppar. Tillaga i ugnen i ca 15 minuter.

3. Mixa ihop dill, solrosfrön och vitlöksklyfta. Tillsätt olivolja i en tunn stråle tills du får en lagom tjock konsistens. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Om du vill ha en creme så ta mindre olivolja och rör ner en burk creme fraiche. Ställ kallt till servering.

Inga kommentarer: