Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 30 mars 2015


"Torsten"
Torsk med dillsås i ugn, med kokt ägg på sidan


Torsk med äggsås är en av min familjs favoriter. Ibland gör jag det "på riktigt" och ibland i ugn. Här kommer ett enkelt allt-i-ett-recept där jag har kokt kall potatis, fisk och sås i samma form och tillagar det i ugnen. Ägg serverar jag som tillbehör. Det har fått namnet Torsten eftersom min lilla son hörde fel och utbrast förskräckt      
"- Torsten i ugn???" Det kanske inte är världens vackraste bild, men det är gott :)

500 g torskfilé
Ett gäng kokta potatisar, nog för fyra
Vitsås
Dill, hackad färsk eller frysen går lika bra 
Salt, vitpeppar och citronpeppar
4 ägg

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och skiva potatisen. Täck botten i en ugnsform.

3. Skär fisken i mindre bitar och fördela över potatisen. Salta lätt och strö över generöst med dill, alternativt rör ner dillen i vitsåsen sen.

4. Koka en vitsås - smält en klick smör, kanske 25 g, i en kastrull. Rör ner 1/4 dl vetemjöl. Låt fräsa ihop. Rör ner 1 dl grädde och 1 dl mjölk, låt koka upp under kontant omrörning. Tillsätt mer grädde och mjölk till önskad konsistens (ca 1 dl vardera). Smaka av med salt, vitpeppar och citronpeppar. Tänk på att du saltat fisken redan så ta inte för mycket salt! 

5. Häll såsen över fisken och sätt in i ugnen i 20 minuter.

6. Koka ägg - personligen tycker jag 4 minuter är bra för då är gulan precis perfekt! 

Inga kommentarer: