Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 5 mars 2015


Plommonjärpar på fläskfärs

Det här med en färdig matkasse är ju väldigt smidigt eftersom man får alla ingredienser och recept levererade direkt hem till dörren. Det är inget fel på recepten, men jag känner att det dödar kreativiteten lite att ha hela veckan planerad. Den här veckan var det bl.a. recept på en gryta med skinkstek och katrinplommon. Men jag var inte alls sugen på gryta. Jag körde skinksteken i matberedaren och gjorde järpar istället. Jag har visserligen ett annat recept på plommonjärpar, men det skadar ju inte med variation :)

Vi åt potatis och rivna morötter med apelsin till. Jättegod husmanskost!

Järpar
650 g fläskfärs
1½ dl grädde
1 dl havregryn
2 bananschalottenlökar
1 ägg
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
½-1 tsk torkad rosmarin
12 katrinplommon

Sås
3 dl grädde
1 dl vatten
½ tärning oxbuljong
Peppar

1. Rör ihop grädde och havregryn i en stor bunke. Låt svälla i ca 10 minuter. 

2. Skala och hacka löken. Blanda ner löken och resten av ingredienserna i bunken. 

3. Lättaste sättet att gör järparna är att blöta händerna - ta en rejäl klick smet i ena handflatan - lägg ett katrinplommon mitt på smeten och rulla ihop - lägg på skärbräda.

4. Bryn järparna runt om i rejält med smör i en stekpanna. Lägg över på ett fat.

5. Vispa ner grädde och vatten i stekskyn i stekpannan. Låt såsen koka ihop i nån minut och lägg sen ner järparna. Låt småputtra tills järparna är genomstekta, ca 10 minuter. Vänd dem gärna en gång under koktiden. 


Inga kommentarer: