Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 28 februari 2015


Melonsalsa


Jag har många, många varianter på salsa, och då menar jag inte sån där krämig tomatsåsliknande salsa, utan mer som en sallad. De passar till all möjlig sorts mat som grillat kött, kycklingfilé, pulled pork, lax, biffar...ja bara fantasin sätter gränserna! Ibland hackar jag allt och ibland gör jag större bitar. Just den här tycker jag är god med lite större bitar. Vilken sorts melon man tar spelar mindre roll, men det är ju trevligt med två olika färger.

1/4 cantaloupe
1/4 galiamelon
½ röd lök
10 Körsbärstomater
Vit balsamvinäger
Olivolja
Salt & peppar

1. Tärna melonen

2. Skala och hacka löken

3. Dela tomaterna i 4 delar

4. Lägg melon, lök och tomat i en skål. Häll över en skvätt balsamvinäger och olivolja. En del vinäger och tre delar olja är bra fördelning, men smaka dig fram med balsamvinägern, det är så olika hur mycket man tycker är "lagom". En nypa salt och peppar förhöjer smaken. Blanda om väl.

5. Låt stå och dra ett tag i kylskåpet innan servering



Inga kommentarer: