Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 16 februari 2015


Lax- & spenatbiffar


Undrar just hur många recept jag har på fiskbiffar? Svaret är många! Det här receptet gör saftiga goda biffar. Och så praktiskt att ha spenaten direkt i biffarna! Fast lite extra stuvad spenat är faktiskt gott till ändå. Jag är lite feg på chilin, vill man ha mer klös så tar man helt enkelt mer. Jag tycker att det är lika bra att göra mycket på en gång, och det här är matlådevänlig mat. 

Tips är att köpa laxskräde och göra biffar av. Det brukar ibland finnas att köpa i fiskcharken. Lite pillrigt att rensa, men så billigt att det är värt det!

900 g lax
300 g spenat (fryst som har tinat, vikt utan vätska)
1½ dl grädde
1 dl mjölk
1 dl ströbröd
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
1 citron, saften
½ tsk chiliflakes
1½ tsk salt
1 krm vitpeppar

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Rör ihop grädde, mjölk och ströbröd i en stor bunke, Låt svälla i 10 minuter.

3. Låt den tinade spenaten rinna av i ett durkslag, det får inte vara för mycket vätska med i biffsmeten.

4. Skala och finhacka löken. Pressa vitlöken.

5. Finfördela laxen i matberedare. Häll ner i en bunke. Rör ner spenaten, lök, citronsaft, chiliflakes, salt och peppar i laxbunken, blanda väl. Rör slutligen ner ströbrödsblandningen. 

6. Forma biffar och stek i smör i en stekpanna i ca en minut per sida. Stek i omgångar och lägg över biffarna på en ugnsplåt. När alla är klara ställer du in plåten i ugnen och låter biffarna steka klart i ca 8-10 minuter. 

Inga kommentarer: