Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 9 januari 2019

Lasagne, uppiffad med grönsaker

Igår hittade jag på receptet till den här väldigt goda lasagnen. Fast den är mer gratäng än klassisk lasagne. För kladdig lasagne gillas inte av familjen så den här blev en hit. Smakrik och mättande. Väldigt gott med en klick crème fraiche till.

Lasagneplattor
1 zucchini
1 aubergine
Inlagd paprika (eller vanlig, låt den iså fall gå med grönsakerna i ugnen så den blir mjuk)
800 g köttfärs
Salt och svartpeppar
1 fpk passerade tomater
Grädde/mjölk
Persillade
Salt och vitpeppar
Redning

1. Sätt ugnen på 220 grader.


2. Skiva zucchini och aubergine. Lägg i en stor ugnsform eller plåt och ställ in i ugnen tills grönsakerna mjuknat en aning.


3. Stek köttfärsen. Krydda med salt och svartpeppar. Rör ner passerade tomater och låt koka ihop några minuter.


4. Gör en vitsås. Jag gillar att blanda grädde och mjölk men det är ju valfritt. Till lasagne gör jag gärna en toppredd sås och använder maizena eller ljus redning. Smaka av med rejält med persillade. (Jag anger inga mått eftersom det är så olika hur mycket vitsås man vill ha.)


5. Montera ihop lasagnen. Vitsås - två lager lasagneplattor - köttfärs - två lager lasagneplattor - zucchini och aubergine - två lager lasagneplattor - köttfärs och slutligen vitsås. (Fler lager såklart om man har en mindre form.)


6. Tillaga i ugnen i 20 minuter.


7. Ta ut formen och lägg på inlagd paprika. Sätt in i ugnen i ca 15 minuter till.


God inlagd paprika köpt på Willys.




Inga kommentarer: