Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 6 januari 2019

Mustig gryta i Crock-Pot

Efter alla helger och julmat så var det extra gott med en rejäl gryta. Kryddorna är på ett ungefär, så smaka er fram. Bryn på köttet om du vill. Jag gör det ibland men idag hade jag lite bråttom så jag struntade i det. Funkade jättebra ändå.

1 kg högrev1 tsk salt
2 krm svartpeppar
4 morötter
2 rödlökar
10 katrinplommon
1 msk persillade
1 dl portvin
3 dl vatten
1 msk oxfond
1 tsk Worcestershire sås

1 knippa färsk persilja
1 burk hela champinjoner

1. Skär köttet i bitar på ca 3x3 cm och krydda bitarna rejält med salt och peppar. Lägg ner i Crock-poten.

2. Skär morötterna i ganska tjocka skivor och löken i klyftor. Lägg ner i Crock-poten tillsammans med katrinplommon och persillade.

3. Häll portvin, vatten, fond och Worcestershire sås i Crock-poten. Rör om ordentligt. 

4. Låt Crock-poten gå på hög i tre timmar (kan absolut gå längre om man vill). Smaka om det behövs mer kryddor. 

5. Tillsätt champinjonerna och låt gå i en halvtimme till. Strö över persilja vid servering. 

Inga kommentarer: