Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 15 januari 2019


Sweet chilikyckling med jordnötssmör


Det här receptet har jag helt skamlöst knyckt från "Lindas Mathörna", men där är det ett recept för Crock-Pot. Jag misstänkte att det skulle vara perfekt för en vardag om man gjorde det på spisen. Snabblagat, tänkte jag, och det var det. Jag har bara ändrat en smula på måtten för i originalreceptet var det 800 g kyckling och det räcker inte för vår familj.  

Resultatet då? Jo en mustig, smakrik och jättegod maträtt. Idag åt vi vanligt ris till, men nästa gång provar vi med kokosris. Det blir nog superbra till (tack stora sonen för förslaget).  Det här går fort så se till att ha tillbehör redo!

1 kg kycklinglårfiléer
1-1½ dl sweet chilisås
1 dl jordnötssmör
1 msk kinesisk soja
1½ tsk lökpulver
1½ tsk vitlökspulver
1 tsk vitvinsvinäger (äpple i originalreceptet)
1½ tsk salt

1. Rör ihop alla ingredienser till såsen i en skål.

2. Bryn kycklingen lätt i omgångar i en traktörpanna. Lägg tillbaka i pannan när allt är brynt. 

3. Häll såsen i pannan. Vänd kycklingen i såsen och låt småputtra tills kycklingen är genomstekt. 


Inga kommentarer: