Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 12 april 2014


Laxsida med västerbottensost


Här kommer en variant av ugnsgratinerad västerbottensostlax. I det här receptet använder jag en hel laxbit som man strör osten över istället för att skära skivor och rulla in ost i dem. Ta ut laxen på 52 grader då blir den helt perfekt!  Här äter vi laxen med ugnsrostad nypotatis, sallad och champinjoner stekta i Mrs Chengs woksås.

800 g färsk laxsida
Citronpeppar och salt

150 g riven västerbottensost
2 dl vitt vin
2½ dl iMat alternaivt grädde
1 dl creme fraiche
1 msk fiskfond

1-2 msk messmör
Maizenaredning

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg laxen i en smord ugnsform och krydda med citronpeppar och lite salt - ta inte för mycket salt för osten är salt i sig. Strö över osten.

3. Koka upp vin, iMat/grädde, creme fraiche och fond i en kastrull. Smaka av med messmör och red med maizena. 

4. Häll såsen runt om och över laxen. Sätt in en ugnstermometer i den tjockaste delen av laxen.

5. Tillaga i ugnen i runt 15-20 minuter tills fisken har en innertemperatur på 52 grader.

Inga kommentarer: