Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 14 maj 2014


Lax under fetaost- & pestotäcke


Lax, lax, lax, jag kan inte få nog av lax! Det här är en bra maträtt. Den är enkel att tillaga, inte en massa ingredienser och olika steg som det ibland kan vara, och dessutom är det himmelskt gott! Kokt potatis som man mosar med smör är mums till.

500 g laxsida/portionsbitar
200 g Apetina fetaost garlic & parsley
½ - 1 dl pesto
½ dl grädde/iMat

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Om du använder en del av en laxsida skär så skär den i portionsbitar. Lägg bitarna i en smord ugnsform.

3. Lägg fetaost, pesto och grädde i en bunke och mixa med en stavmixer. Bred ut röran på laxbitarna.

4. Tillaga laxen i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter, tills den når en innertemperatur på runt 52-54 grader (en smaksak , men jag tycker att lax utan sås är godast på 52-54 grader). Det är alltid en bra idé att använda termometer när man tillagar fisk för överstekt fisk är INTE gott!




Inga kommentarer: