Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 1 juli 2014


Sojabönssoppa

Det finns två läger när det gäller sojabönan - vissa säjer att det är ett supernäringsrikt livsmedel och andra säjer att det är direkt hälsofarligt. Nåja, som så mycket annat här i livet får man väl ta det med en nypa salt och låta sunda förnuftet råda, lagom är bäst! Hur som helst, det här är en god och mättande soppa. Den har dessutom en väldigt vacker ljusgrön färg, som tyvärr inte syns på bilden.

1 purjolök
300 g rotselleri
3 dl grädde
3 dl mjölk
9 dl vatten
500 g sojabönor
2 grönsaksbuljongtärningar
Salt och peppar
Redning
Hackad persilja

1. Skölj och skiva purjolöken. Skala och skär rotsellerin i tärningar. Fräs i smör i en gryta några minuter.

2. Tillsätt grädde, mjölk, vatten, sojabönor och buljongtärningar. Låt koka i 10 minuter. Ta av grytan från spisen och mixa med stavmixer.

3. Smaka av med salt och peppar. Låt koka upp och red av till önskad tjocklek. Strö i persilja vid servering.




Inga kommentarer: