Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 31 augusti 2014


Flygande Jakobgryta

Min familj älskar Flygande Jakob och vi äter det med jämna mellanrum. Man behöver inte göra det i ugnen, det går alldeles utmärkt att göra en gryta, och fort går det också! Jag har inga exakta mått på chilisås, ketchup och kryddor utan provar mig fram.  

4 port ris
1 grillad kyckling
6 dl grädde eller iMat
2 pkt bacon
Chilisås
Ketchup
Salt och vitpeppar
Curry
2 bananer, gärna lite gröna
½ dl salta jordnötter

1. Rensa kycklingen och dela köttet i mindre bitar. Koka ris.

2. Skär baconet i bitar och stek tills knaperstekt, ställ åt sidan.

3. Koka upp grädden. Häll i kanske 1 dl chilisås och ½ dl ketchup. Smaka av med salt, peppar och curry. Tillsätt mer chilisås/ketchup om det behövs, smaken är som baken....!

4. Rör ner kyckling, bacon och jordnötter i såsen. Låt småputtra medan du skär bananerna i tjocka slantar. Vänd försiktigt ner bananslantarna i grytan och låt puttra tills de är varma, inte för länge för då blir bananerna mosiga.




Inga kommentarer: