Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 2 september 2014



Min köttfärssås - försvinnande god!


Som ni ser av bilden ljuger jag inte när jag säjer att den är försvinnande god :) Den är precis "lagom" i smaken tycker vi. Måtten är på en höft för jag bara häller i utan att mäta. Men smaken är ju som baken så man får laborera med ingredienserna tills man får rätt smak.  

1 pkt krossade tomater (400 g)
1 msk kalvfond
2 dl chilisås
4 dl naturell yoghurt
Ketchup
1 solo vitlök
1 stor bananschalottenlök
800 g köttfärs
Salt och svartpeppar

1. Rör ihop krossade tomater, kalvfond, chilisås, naturell yoghurt och en rejäl dutt ketchup i en gryta. Låt koka upp under låg-medel värme.

2. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek i smör i en stekpanna på låg värme tills mjuk och glansig. Häll över i grytan.

3. Stek köttfärsen i stekpannan. Salta under tiden. Jag tycker det blir bäst resultat att steka i omgångar. Tips när man steker köttfärs är att steka på hög värme och att inte röra så mycket. Låt steka klart på undersidan och krydda på översidan. Vänd sen försiktigt och stek tills den sidan också får fin stekyta. Hacka sen sönder köttfärsen och stek tills färdig. Det gör att färsen blir fint stekt och inte kokt som den lätt kan bli om man ständigt rör om. Lägg över i grytan.

4. Låt köttfärssåsen puttra på medelvärme under lock. Rör om nån gång då och då. Smaka av med svartpeppar och tillsätt mer chilisås eller/och ketchup om det behövs. Ju längre den får puttra desto bättre blir den! Min får puttra på i minst en halvtimme men gärna längre om jag har tid. Bäst är att göra den dagen före! 

Inga kommentarer: