Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 21 september 2014


Köttfärslimpa à la kålpudding


Jag hade tänkt mig en köttfärslimpa med bacon i. Sen tänkte jag att det blir matigare om jag har vitkål i också...och se där, det blev en "kålpuddingsköttfärslimpa" istället. Vilken lyckoträff, det blev verkligen jättegott! Matlagning är kul :)

2½ dl mjölk
1½ dl ströbröd
1 pkt bacon
300 g vitkål, finhackad
1 gul lök, finhackad
1 msk sirap
600 g köttfärs
1 krm svartpeppar
1 tsk salt

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda mjölk och ströbröd i en bunke och låt svälla i 10  minuter.

3. Skär bacon i bitar och stek i smör i en stekpanna på hög värme. Sänk värmen och låt lök och vitkål steka tillsammans med baconet tills vitkålen blivit lite mjuk. Häll på sirap och rör om.

4. Blanda ner det stekta i bunken med ströbröd tillsammans med köttfärs, salt och svartpeppar. Platta ut smeten i en ugnsform och ringla över lite flytande smör.

5. Tillaga i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter.

Inga kommentarer: