Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 10 september 2014

Lingondricka i Saftmaja

Saftmaja är en fantastiskt bra uppfinning! När man ångar saft behåller den mer näringsämnen än om man kokar den i en kastrull. Var försiktig bara, det är lätt att bränna sig! Flaskorna måste rengöras ordentligt och hållas varma under tiden, t.ex. i ugnen på 100 grader. Korkarna kan man koka i en kastrull.

2-3 flaskor
2½ kg lingon
ca 1 kg socker

1. Fyll understa behållaren på saftmajan med vatten. Häll lingonen och sockret i den översta. 

2. Koka upp vattnet och sänk sen värmen något så det kokar men inte stormkokar. Låt koka tills lingonen kokats sönder.

3. Håll koll på saftbehållaren (den mittersta). Töm ut en dricka i en kastrull och häll tillbaks i översta behållaren så att sockret fördelar sig jämt i drickan.

4. Tappa upp drickan i de rena, varma flaskorna. Var försiktig, drickan är het, het! Fyll ända upp till kanten och sätt genast på korken. Förvara flaskorna svalt, allra helst i kylskåp.

Inga kommentarer: