Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 10 september 2014



Kycklingfärslimpa


På bilden ser det ut som sockerkaka *haha* men det är faktiskt något så annorlunda som kycklingfärslimpa! Det har jag aldrig ätit förut och aldrig heller sett ett recept på. Det här receptet är baserat på ett amerikanskt recept som jag hittade på en matblogg. Min vana trogen har jag gjort om det lite. Eftersom det var första gången jag gjorde det var jag lite försiktig med kryddningen. Färslimpan blev supersaftig, och visserligen mild i smaken, men för den delen inte alls smaklös, och glazen gav en extra knorr. 

Jag serverade broccoli och mathavre till. Eftersom det är teriyakisås i glazen så gjorde jag en enkel sås på några dl grädde, en dl teriyakisås, peppar och en dutt sambal oelek. Det ifck koka upp och sen redde jag såsen med maizena. På bilden är det dock inte den såsen utan Marie Rose sås. Jag gjorde två såser och provade båda,men Teriyakisåsen passade bäst till!

1 zucchini
1 bananschalottenlök (eller 2 vanliga schalottenlökar)
1 solo vitlök
2 ägg
900 g kycklingfärs
2 dl havregryn
1 dl ströbröd
4 msk ketchup
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk knorr kycklingkrydda

Glaze
½ dl ketchup
2-3 msk teriyakisås

1. Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en ugnsform och smörj den med smör.

2. Riv zucchinin. Skala och finhacka lök och vitlök. Värm olivolja i en stekpanna och stek grönsakerna på låg värme i ca 5 minuter. Häll över i en stor bunke och låt svalna något

3.  Om du använder kycklingfilé så hacka först filéerna i mindre bitar och kör dem sen till färs i en matberedare. Lägg ner färsen och resten av ingredienserna till färslimpan i bunken med de stekta grönsakerna och blanda ihop. Forma till en limpa i ugnsformen.

4. Rör ihop glazen och pensla den över färslimpan.

5. Tillaga i ugnen i ca 50-60 minuter, den är klar när innertemperaturen är 74 grader. Eftersom det är kyckling är det viktigt att kolla temperaturen med termometer! Låt vila i några minuter innan den skivas upp och serveras.

Inga kommentarer: