Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 29 september 2014


Tuna- & Noodle Casserole 
(Tonfisk- & nudelgratäng)

Jag brukar roa mig med att läsa amerikanska och engelska recept och ibland hittar jag något jag vill prova och gör om det till svenska mått. Det här är ett typiskt exempel på amerikansk "comfort food". Den här gratängen passar till hela familjen, även små barn. Den är mild i smaken, har mjuk konsistens och är framför allt god. Ät gärna en sallad och hårdbröd till för det är inte vidare tuggmotstånd i gratängen. Jag har gjort om måtten lite så det ska räcka till middag och några matlådor eller till två middagar. Nästa gång ska jag prova med ris istället för det tror jag blir kanon!

250 g äggnudlar
1 burk Campbell's champinjonsoppa
2 dl gräddfil
2 burkar tonfisk i olja
1 burk strimlad rostad paprika i olja (zeta)
Fransk senap, 2-3 tsk
15-20 salta kex
Smör

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av vattnet och ställ åt sidan.

3. Rör ihop soppa, gräddfil, tonfisk och rostad paprika. Smaka av med senap. Blanda ner nudlarna.

4. Smöra en ugnsform och häll ner nudelblandningen. Smula över kexen och  ringla över flytande smör.

5. Tillaga i ugnen i 20-25 minuter.


Inga kommentarer: