Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 3 oktober 2014


Fläskytterfilé fylld med vitlöksost och persilja

Jag höll en utbildning igår och under lunchen kom vi att prata om mat och det visade sig att en av deltagarna var en passionerad matlagare. Hon lovade att skicka mig ett intressant recept och hon höll vad hon lovade för i morse när jag kom på jobbet hade jag ett mail med inte bara ett utan två recept. Tusen tack för det! Det här som jag lagat idag var ett av dem...eller nästan. För det ska egentligen vara kycklingfilé men det fanns ingen färsk kycklingfilé på affären jag sprang in i på väg hem från jobbet, men mörad fläskytterfilé hade de. Jag har bytt ut kyckling mot fläskytterfilé och vice versa en massa gånger så jag tänkte why not! Jag hade lite mer vitlöksost och grädde än i originalreceptet och några fler tomater. SUPERGOTT!!! Det här blir en favorit :)

1 (rejäl) mörad fläskytterfilé
200 g vitlöksost
2 msk hackad persilja
Salt och peppar
3½ dl grädde
1 msk soja
1 msk kycklingfond
12 körsbärstomater

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär en djup skåra längsmed filéen, men utan att dela den. Salta och peppra.

3. Rör ihop 100 g vitlöksost med den hackade persiljan och fördela i skåran. Stäng med tandpetare och salta och peppra runt om.

4. Bryn filén i smör och lägg den sen i en ugnsform.

5. Häll grädde, soja och fond i stekpannan och låt koka upp. Häll sen såsen runt filén.

6. Stek i ugnen i 15 minuter. Sen kan du försiktigt vända på filén och fortsätta steka i ca 15 minuter till. Lägg i tomaterna i formen de sista 5 minuterna. Köttet ska ha en innertemp på 70 grader. 

7. Lägg filén i en form med låga kanter så det går att skära upp den. Man kan iofs skära upp den direkt, men osten inuti är väldigt rinnig så det är bättre att skära upp den vid servering. Låt vila nån minut innan servering. 

8. Häll upp sås och tomater i en serveringsskål. Ta bort tandpetarna ur filén och servera den med såsen och ris eller klyftpotatis.

Inga kommentarer: