Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 6 oktober 2014

Torsk med äggsås i ugnen - nu ännu bättre!


Mina barn bara ääälskar torsk med äggsås! Och det är faktiskt en av mina favoriter med, det sitter i sen barndomen tror jag.  Jag gillar att göra det i ugnen. Det finns ett tidigare recept på bloggen men det här är mycket bättre. Så gott det är att mosa ihop allt i en röra och sen bara sleva in =)

800 g torsk
½ dl hackad dill
6 hårdkokta ägg
1 stor bananschalottenlök
25 g smör
½ dl vetemjöl
3 dl grädde
5 dl mjölk
1 msk fiskfond
Salt och vitpeppar
Citronpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Hårdkoka äggen och låt dem svalna i kallt vatten.

3. Gör en bottenredning - smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet och låt det fräsa lite. Häll på hälften av vätskan under omrörning. När det tjocknat rör du ner resterande vätska. Späd med mer mjölk om det behövs. Rör ner fond och smaka av med kryddor. Låt puttra i 5 minuter.

4. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör i en stekpanna. Skala äggen och skär dem i lagom stora bitar - så som du vill ha dem helt enkelt!

5. Häll lite sås i botten av en ugnsform. Lägg på fisken, salta och strö över hackad dill, den frästa löken och äggen. Täck allt med resten av såsen.

6. Gratinera ugnen i ca 20 minuter. Hur länge beror på vilken typ av fisk du använder. Allt från färsk torskrygg till fryst fiskblock funkar, men de kräver olika lång tid i ugnen. Prova dig fram. Personligen tycker jag att 52 grader i innertemperatur är lagom.



Inga kommentarer: