Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 14 oktober 2014

Cottagepie goes Mexican
eller Tacogratäng med potatismostäcke

Blir det för er som för mig? När vi äter tacos blir det alltid tacoköttfärs och lite ditt och datt tillbehör över. Man gör ju alltid för mycket! Idag hittade jag dessutom några sorgsna morötter och ett gäng potatisar. Vad kan man göra med det? Tja, man kan ju göra en variant av cottagepie till exempel. Det blev riktigt lyckat. Vi åt guacamole, tortillachips, sallad och tomater till. 

400 g tacoköttfärs
250 g finrivna morötter
2 finhackade bananschalottenlökar
1 dl majs
1 kg potatis
2 dl grädde
1 ägg
150 g riven smakrik ost
Salt

1. Skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka mjuka i lättsaltat vatten. 

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Skala och riv morötter. Skala och hacka löken. Fräs i smör i en stekpanna några minuter och häll sen ner i en bunke. Lägg ner köttfärsen och majsen i bunken. Blanda ihop. Fördela i en ugnsform. Formen måste vara stor nog så även potatismoset får plats.

4. Häll vattnet av potatisen och mixa den med en mixerstav. Rör sen ner grädde, riven ost och ägg med en slev. Smaka av med salt. Fördela ut moset över färsen i ugnsformen.

5. Tillaga i ugnen i 25-30 minuter. 


Inga kommentarer: