Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 23 oktober 2014


Köttfärslimpa och sås med smak av ananas 

Det här receptet var det andra jag fick av en kursdeltagare. Jag har inte kommit mig för att prova det förrän idag. Jag har ökat på det lite för jag vill gärna ha en matlåda eller två. Ananasen gör att köttfärslimpan blir saftig och god och att såsen blir helt underbart god!

Köttfärslimpa
800 g nötfärs
2 dl mjölk
0,75 dl ströbröd
1 ägg
2 tsk salt
1½ krm vitpeppar
1½ dl krossad ananas
Soja
Flytande smör

Sås
25 g smör
½ dl vetemjöl
2½ dl grädde eller Oatlys iMat
1 dl ananasspad
1 dl stekspad
Salt och peppar
Soja

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rör ihop mjölk och ströbröd. Låt svälla i 5-10 minuter.

3. Rör ner ägg, salt, peppar och ananas. Blanda sen ner nötfärsen. 

4. Forma till en limpa  en ugnsform. Pensla med soja och smör.

5. Tillaga i ugnen tills innertemperaturen är 65 grader, ca 40  minuter. Sila stekskyn ner i en skål. Den ska användas till såsen.

6. Smält smöret i en kastrull. Vispa i vetemjölet och låt fräsa en minut under omrörning. Häll i grädden och rör hela tiden medan det puttrar ihop några minuter. 

7. Tillsätt ananasspad och stekspad. Fortsätt koka under omrörning några minuter till. Smaka av med en dutt soja, salt och peppar. Späd med valfri vätska om det behövs.  

Inga kommentarer: