Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 14 januari 2015


Gyllene morotssoppa med ingefära och kokosmjölk

Så här i kalla januari och dessutom förkylningstider känns det helt rätt med en varm god soppa. Idag blev det en morotssoppa gjord på kokosmjölk och färsk ingefära. Vad gäller mängden på ingefära så är det högst personligt, man får smaka sig fram. Vanligtvis använder man inte mörk buljong i morotssoppa, jag har sett ett antal recept med grönsaksbuljong och i enstaka fall kycklingbuljong, men jag hade ingen annan buljong hemma när jag kokade ihop (haha) det här receptet så då fick det bli oxbuljong. Eftersom resultat blev kanongott så finns ingen anledning att byta ut det. Det här är ingen asiatisk soppa med en massa starka smaker, nä den är mjuk och mild i smaken men med en härlig kick av ingefära. 

1 kg morötter
2 bananschalottenlökar
8 dl oxbuljong (byt mot grönsaksbuljong om du vill ha den vegetarisk)
ca 3 cm färsk ingefära
1 burk kokosmjölk
1 dl grädde
Salt och vitpeppar

1. Skala och slanta morötterna. Skala löken och dela den i mindre bitar. Lägg i en stor gryta och häll i buljong - eller vatten och fond. Låt koka på medelvärme under lock tills morötterna är mjuka.

2. Dra grytan från spisen och mixa slätt med mixerstav. Rör ner kokosmjölk och grädde. Riv ner ingefära och låt koka upp igen. Rör hela tiden för det sprätter rätt bra annars!

3. Smaka av med salt och peppar. Jag gillar rätt tjock soppa, men om man inte gör det så tillsätt mer grädde eller buljong.   


Inga kommentarer: