Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 5 januari 2015


Torskbiffar med dill

Det är ingen hemlighet att jag gillar biffar. Biffar av fisk är väldigt gott. Det blir oftast av lax, men ibland är det trevligt med omväxling och torskbiffar är inte dumt alls! Kryddorna är på ett ungefär och likaså citron och dill. Man får smaka sig fram till "lagom". Smeten blir rätt lös så man få vara försiktig när man hanterar biffarna. Jag låter dem eftersteka i ugnen. Vilken torsk man använder är såklart en smaksak. Jag själv är inte så förtjust i fiskblock för jag tycker fisken är lite torr, så jag brukar köpa i charken när det är bra pris på färsk, eller köpa styckefryst från frysdisken.
 
Goda grönsaker att äta till är ärtor eller haricots verts. Man kan servera med den fisksås man gillar, vi åt äggsås idag, men citronsås är det allra godaste enligt mig. 

800 g torsk
1½ dl grädde
½ dl ströbröd
1 msk citronsaft
1 ägg
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk citronpeppar
½ dl hackad dill

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Rör ihop grädde och ströbröd i en stor bunke. Låt står och dra i 5 minuter.

3. Skär torsken i mindre bitar och lägg ner i bunken tillsammans med resterande ingredienser. Mixa ihop med stavmixer.

4. Värm upp smör i en stekpanna och klicka i smet. Stek en minut, vänd försiktigt och stek en minut till. Stek några biffar åt gången och lägg över på en plåt eller i en stor ugnsform.

5. Ställ in plåten i ugnen och tillaga klart, ca 15 minuter.

Inga kommentarer: