Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 21 januari 2015


Ingelas kofta... eller vegetariska minibiffar om man så vill... med syrlig tomatsås

Jag gillar Veg Kashmiri Kofta. Det är indiska vegetariska "köttbullar", utan kött då såklart! Jag har ett bra recept här på bloggen, men jag hade inte alla kryddor hemma, så då freestylade jag. För att förenkla livet stekte jag små biffar istället för bullar. Det blev en väldigt god variant som i och för sig inte smakar särskilt indiskt. De fick tummen upp av alla i familjen! Vi åt polenta, färsk bladspenat och en enkel tomatsås till. 

Biffar
2 bananschalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyfta, pressade
200 g riven smakrik ost
100 g finhackade valnötter
1 dl ströbröd 

½ pressad citron, saften
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk riven färsk ingefära
½ tsk smoked paprika
½ tsk chiliflakes
3 ägg


Tomatsås
1 fpk passerade tomater
½-1 msk balsamvinäger
½ citron, saften
½ citron, zesten
ca 1 tsk honung
Salt och svartpeppar

1. Rör ihop alla ingredienser i matberedare. Låt stå och svälla ihop i 10 minuter.

2. Värm upp smör i en stekpanna. Använd två skedar och klicka i smet. Platta till lite försiktigt. Låt fräsa en minut, vänd och stek i en minut till. Lägg över på en ugnsplåt. Fortsätt stek i omgångar.

3. Värm ugnen till 200 grader och ställ in plåten i  5-10 minuter.  

4. Koka upp passerade tomater med balsamvinäger, citronsaft och -zest. Smaka av med honung, salt och svartpeppar. Låt puttra medans biffarna eftersteker i ugnen.

Inga kommentarer: