Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 29 januari 2015


Mustig kycklinggryta med koriander

Här kommer recept på en riktigt riktigt god kycklinggryta som dessutom är snabb att tillaga. Renskrapade tallrikar hemma hos oss! Nästa gång får jag göra mer. På affären hade de alla färska örter du kan tänka dig utom just koriander, typiskt! Jag hade tur ändå som hittade fryst koriander, det blir ju inte lika snyggt som färsk, men smakar gott och det är ju huvudsaken. Couscous är gott till.

Gryta
500 g kycklingfilé
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tetra krossade tomater
1 hönsbuljongtärning eller motsvarande fond
2 msk riven kokos
2 tsk malen koriander
chiliflakes (jag hade ca ½ tsk, men det beror på hur stark man vill ha sin gryta)
Salt och svartpeppar

Till servering
Salta jordnötter
Färsk koriander (eller fryst)

1. Skär kycklingfiléerna i stora bitar. 

2.Skala och skiva lök och vitlök. Fräs mjuk och gyllene i smör i en gryta på svag värme. 

3. Tillsätt krossade tomater, buljongtärning, kokos, malen koriander och chiliflakes. Rör om och låt koka upp.  

4. Vänd ner kycklingbitarna, lägg på locket och låt puttra på svag värme tills kycklingen är klar, ca 20 minuter. 

5. Smaka av med salt, svartpeppar och eventuellt mer chiliflakes.

6. Servera med salta nötter och hackad färsk koriander (fryst går också bra) 

Inga kommentarer: