Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 22 oktober 2015



Vegetarisk lasagne
med getost och spenat
 
Vi äter vegetariskt en eller två gång i veckan. Idag gjorde jag en lasagne som var så god, så god! Faktiskt måste jag säja att vegetarisk lasagne är mycket godare än med kött i! Och så tacksamt det är sen, man kan stoppa i vad man behagar. Hittills har mina experiment blivit jättegoda, den här är inget undantag. 

15 färska lasagneplattor (helst spenat, men det funkar med vanliga)
250 g färsk bladspenat
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 burk pesto rosso (ca 190 g)
1 dl hackad persilja
½ tsk salt
2-4 tsk socker
1 krm svartpeppar

sås
25 g smör
1/3 dl vetemjöl
5 dl iMat (eller grädde)
200 g getost

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs mjuk i smör i en stor stekpanna.

3. Låt spenaten fräsa med tills den är mjuk. Ställ åt sidan.

4. Häll de krossade tomaterna i en kastrull. Tillsätt tomatpuré, pesto, persilja, salt, socker och peppar.  Låt puttra under lock i 5 minuter. Smaka ev. av med mer kryddor och socker

5. Blanda ihop tomatröran med spenatröran. Ställ åt sidan.

6. Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet. Häll i hälften av iMaten (grädden) och rör hela tiden. När såsen tjocknar så häll i resten av iMaten (grädden). Fortsätt röra. När såsen inte tjocknar mer smular du ner getosten. Rör tills osten smält.

7. Häll lite sås i botten på en ugnsform. Lägg på ett lager lasagneplattor och sedan ett lager grönsaksröra och ostsås. Fortsätt så. Avsluta med ostsås på det sista lagret lasagneplattor.

8. Skiva bifftomaterna och lägg skivorna ovanpå ostsåsen. Ställ in i nedre delen av ugnen och grädda lasagnen i ca 25 minuter. Känn med sticka när plattorna är mjuka. Ta ut och låt stå ett tag innan servering.



Inga kommentarer: