Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 24 oktober 2015

Hemmagjord sötsur sås
(svartvinbärssås)

Det låter kanske konstigt att göra sötsur sås på svartvinbärssaft, men jag kan lova att det faktiskt blir supergott. Vill du ha lite bett i såsen så tillsätt chili.

2 dl koncentrerad svartvinbärssaft
1 msk balsamvinäger
1 msk kalvfond
1 msk soja
2½ dl iMat (eller grädde)
1 krm svartpeppar
Vatten
Potatismjöl

1. Koka upp svartvinbärsaft, balsamvinäger, kalvfond, soja,  iMat och svartpeppar i en kastrull.

2. Blanda ut ca en msk potatismjöl i lite vatten och rör ner det i kastrullen. Späd med vatten tills du får önskad konsistens.

Inga kommentarer: