Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 1 november 2015



Lammgryta

Vi har varit i London på höstlovet och när jag ätit restaurangmat i flera dagar så längtar jag verkligen efter hemlagad mat. Och speciellt när man varit i England så är det gott med grönsaker för det använder de då inte mycket av i sin matlagning! Söndagmiddagen blev en smarrig lammgryta. Jag tycker det blir bättre att använda redan kokt potatis istället för att koka potatisen i grytan och som av en händelse så hade jag kokt potatis i kylskåpet (ja, trots en vecka i kylskåpet var de fräscha. Allt för många slänger helt ok mat bara för att den stått i kylskåpet några dagar). Med en klick crème fraiche till blir det en perfekt höstmiddag.

400 g lammkött
vetemjöl till panering
3-4 morötter
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
2 dl vin
5 dl vatten
1 tsk worcestershiresås
1 köttbuljongtärning
1 tsk torkad timjan
3-4 dl frysta ärtor
Salt och peppar
8 kalla kokta potatisar
Crème fraiche till servering

1. Skär köttet i tärningar och lägg det i en plastpåse. Häll i lite vetemjöl och skaka runt så köttbitarna täcks med mjöl. Fräs köttet i omgångar i smör och olivolja i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

2. Skala och hacka vitlök och schalottenlök. Skala och skiva morötterna. Skär skivorna i mindre bitar om det är tjocka morötter.

3. Fräs löken i smör och olivolja i en stekpanna tills de mjuknat men inte tagit färg. Häll i morötterna och låt de fräsa med någon minut. Häll över i en gryta.

4. Tillsätt vatten, vin, worcestershiresås, buljongtärning och timjan i grytan.  Låt den småputtra tills köttet är mört, tar olika lång tid beroende på vilken del av lammet man använder.

6. Skala potatisen och skär i bitar. Lägg potatisen och ärtorna i grytan och fortsätt puttra i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt mer vatten/vin om det behövs.


Inga kommentarer: