Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 29 november 2015


Laxfärslimpa...eller kanske laxpaté 
om man vill vara lite pretentiös :) 

Jag tänkte göra laxbiffar idag, men när jag stod där med laxfärsen så fick jag plötsligt idén att göra en "laxfärslimpa". Sagt och gjort. Och det var lyckat minsann! Mycket gott! Den här rätten kan man med gott samvete även kalla laxpaté och ha på julbordet eller till påsk. Vi åt broccoli och rotsakskaka till. En klick turkisk yoghurt är pricken över i. 

500 g lax
2 dl grädde (eller iMat)
½ dl ströbröd
½ dl dill
½ dl koriander (eller persilja)
1 ägg
½ tsk salt
½ krm vitpeppar
1 fpk saffran (½ gram)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Rör ihop grädde och ströbröd i en bunke. Låt svälla i några minuter. 

3. Skär laxen i kuber och kör dem i matberedare. 

4. Rör ner laxen och resterande ingredienser i bunken. 

5. Smöra en brödform och fördela laxsmeten i den.

6. Tillaga i ugnen tills färsen har en innertemperatur på 65 grader. 

Inga kommentarer: