Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 1 oktober 2015


Ajvar Relish kyckling 

Jag hade en halv burk ajvar relish kvar sen laxbiffarna tidigare i veckan. Det är ju lätt att påbörjade burkar med ditten och datten blir stående i kylskåpet och sen får man slänga dem. Men det gillar jag inte så jag försöker alltid hitta/hitta på recept som jag kan använda det överblivna i.  Det här receptet var det första gången jag gjorde. Jag har bara gjort små förändringar i originalreceptet. Jag tog lite mer grädde och kyckling och skippade osten. Sen delar jag gärna filéer för då går det lite snabbare i ugnen. Men vill man inte det så är det bara att lägga på lite mer tid i ugnen. 

Oh jösses vad gott! Hela familjen formligen slukade maten. Vi åt bulgur till, passade väldigt bra. Det här receptet hamnar i favoriter utan att tveka.

900 g kycklingfilé
Salt och peppar
3 dl grädde eller iMat
2 msk tomatpuré
3 matskedar mild ajvar relish (rågade riktiga matskedar, inte mått)
1 tsk oregano
10 körsbärstomater

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en ugnssäker form.

2. Dela filéerna i två delar, på längden. Bryn dem i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg kycklingen i ugnsformen.

3. Rör ihop grädde, tomatpuré, ajvar relish och oregano. Häll över kycklingen.

4. Dela tomaterna och strö ut dem i formen.

5. Tillaga i ugnen tills kycklingen är färdig, ca 20-25 minuter.


Inga kommentarer: